De deelnemers van Move2Social Rotterdam (7/7)

Elke week interviewen wij een aantal deelnemers aan Move2Social Rotterdam om hen voor te stellen. Deze week het laatste interview met Sanne en Elze van Flowers and Sours en Jelle en Bas van BlueRoof (eerder gesubsidieerd door CityLab010).

Foto: van links naar rechts; Jelle, Bas, Elze, Sanne.

Move2Social Rotterdam is een groeiprogramma voor sociaal ondernemers dat medio september 2018 is gestart. Het programma bestaat uit tien workshops en vijf expertsessies, waarin de sociaal ondernemer zijn/haar businessplan naar een hoger plan tilt. De modules worden ingevuld door Rotterdamse experts op het gebied van de verschillende delen van een businessplan. Denk aan financiering, marketing en communicatie. Donderdag 1 november volgden de deelnemers aan Move2Social Rotterdam een pitch training van KplusV in het venture café.

Wat doet jouw bedrijf?

Sanne en Elze: “Flowers&Sours is een cooperatie van voedselmakers die het eten weer dicht bij de consument wil brengen. Grootschalige voedselproductie heeft gezorgd voor milieuschade, voedselschandalen, smaakvervlakking en gezondheidsproblemen. Wij willen laten zien hoe het door aandacht en ambacht anders kan, en de consument daarmee een keuze geven. Omdat het als kleine voedselproducent heel moeilijk is om te voldoen aan de bestaande wet-en regelgeving, en toegang te hebben tot nodige kennis, faciliteiten en andere middelen hebben wij onze krachten gebundeld. Wij bieden makers een (gedeelde) werkruimte, organiseren workshops waarin zij hun kennis met de consument kunnen delen, organiseren bijeenkomsten waarin makers en experts kennis kunnen uitwisselen, hebben de verkoop en distributie gebundeld (o.a. met onze gezamenlijke “Good Foodstory Box”) en bieden catering aan waarbij gekookt wordt met onze producten. Ons nieuwste project, waarmee wij ons hebben aangemeld voor Move2Social Rotterdam, is de sociale werkplaats. Wij zagen een potentiële win-win: wij nemen het handwerk van de makers over (stickeren, inpakken, afwegen etc) en creëren daarmee leerwerkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Jelle en Bas: “Jaarlijks wordt bij de waterzuiveringen in Nederland meer dan 2.5 miljoen kilo roostergoed verzameld. Zeker 100.000 kilo hiervan is afkomstig uit de stad Rotterdam. Dit Roostergoed bestaat uit velerlei materialen, variërend van (kinder)speelgoed, tot condooms en tampons. Voor zeker 95% bestaat dit roostergoed echter uit (verzadigde) hygiënische doekjes, welke mensen niet door de riolering zouden mogen spoelen. Zodra het roostergoed uit het rioolwater wordt verwijderd, wordt het verbrand bij de afvalverwerker.

In plaats van dit afval af te voeren en te verbranden (de huidige situatie), ontwikkelen wij een nieuwe toepassing voor dit afval: een substraat laag voor op groene daken. Deze substraat laag houdt watervast en is de voedingsbodem waar de planten van het een groendak op groeien. Momenteel wordt hier een lava voor gebruikt wat niet duurzaam is, omdat het gemijnd wordt in het Eifel gebergte. Kortom, wij pakken twee problemen in een keer aan: een nuttig tweede leven van afval, dat ook nog eens bijdraagt aan een klimaat adaptief groen/blauw dak. Komend jaar kunnen wij door een subsidie van Citylab010, een productie-installatie ontwikkelen die roostergoed zal verwerken tot een substraatplaat die toegepast kan worden voor een groot pilotproject.”

Wat was de belangrijkste les van vandaag?

Jelle en Bas: “Oefen je pitch voor een publiek en hard op, zo behoud je goed de structuur in je pitch. Tevens realiseerde wij ons het voordeel van een korte pitch (3 minuten); er is namelijk geen tijd is om na te denken! Dit heeft als resultaat dat er minder rand zaken bij worden gehaald waardoor het idee -waar staat ik en waar wil ik naar toe-  prominenter naar voren komt. In conclusie, de pitchtraining heeft ons geholpen om een overtuigende pitch neer te zetten die ook iedereen bij de les houdt.”

Sanne en Elze: “Om mensen bereid te krijgen om ons te helpen (met kennis, geld of uren) helpt het om goed duidelijk te maken wat onze missie is. Vertel waarom je iets doet, dan begrijpen mensen het en willen ze er vaak een steentje aan bijdragen. Het gaat niet alleen om die werkplaats. Uiteindelijk zijn we bezig met een noodzakelijke voedseltransitie die tegelijkertijd kansen biedt om laaggeschoold werk in de stad te houden. Wie kan daar nou níet voor zijn? Blijf dus dicht bij jezelf en vertel je persoonlijke verhaal en ervaringen.”

Wat zou je andere ondernemers aanraden op basis van wat je vandaag geleerd hebt?

Jelle en Bas: “Hou je pitch kort en krachtig en stel (hulp)vragen aan het de zaal, dit houdt de pitch interessant voor de aanwezige en geeft je de mogelijkheid om doelgericht je netwerk uit te breiden.”

Sanne en Elze: “Onthoud waarom je begonnen bent te doen wat je doet. Én waarom je ermee doorgaat, ook als het even tegenzit. Dat is waar je inspiratie en energie zit en waarmee je waarschijnlijk ook anderen weet te inspireren.”

 

 


Copyright 2018 - KplusV