De deelnemers van Move2Social Rotterdam (6/7)

Elke week interviewen wij een aantal deelnemers aan Move2Social Rotterdam om hen voor te stellen. Deze week een interview met Payman van SeedZ business incubator (eerder gesubsidieerd door CityLab010) en Liselotte van Barbarossa Bay.

Move2Social Rotterdam is een groeiprogramma voor sociaal ondernemers dat medio september 2018 is gestart. Het programma bestaat uit tien workshops en vijf expertsessies, waarin de sociaal ondernemer zijn/haar businessplan naar een hoger plan tilt. De modules worden ingevuld door Rotterdamse experts op het gebied van de verschillende delen van een businessplan. Denk aan financiering, marketing en communicatie. Donderdag 18 oktober volgden de deelnemers aan Move2Social Rotterdam een workshop van Ploum en Mazars omtrent fiscale en juridische aspecten.

Wat doet jouw bedrijf?

Payman: “In de laatste vijf jaar hebben alleen al uit een viertal herkomstlanden meer dan 27.000 hoogopgeleiden (WO, HBO, MBO) een verblijfsvergunning gekregen in Nederland. Van deze groep is slechts 6 procent hier een opleiding gaan volgen, 10 procent heeft werk gevonden en 2,5 procent is een eigen onderneming gestart. Echter starten veel nieuwe Nederlanders onder hun beroepsniveau in Nederland. Dit is een enorme verspilling van sociaal kapitaal. De missie van business incubator SeedZ is de nieuwe Nederlanders de ruimte bieden om te ontdekken, experimenteren en te ontplooien waarbij ze (leren) ondernemen in allianties en netwerken. Via SeedZ ontwikkelen ze een perspectief op betaald werk en/of zelfstandig ondernemerschap. Dat willen we doen door praktische ondersteuning, skills training, peer-coaching en het ter beschikking stellen van een professioneel netwerk. Oftewel een soort one stop shop voor business support en training. Zo kunnen de nieuwe Nederlanders hun kennis en kunde actualiseren en omzetten in economisch, maatschappelijk en sociaal kapitaal waarvan de gehele maatschappij meeprofiteert. Daarnaast krijgen zij beter de gelegenheid om een waardige bestaan te leiden.”

Liselotte: “Barbarossa Bay is een nieuw label dat zich in haar eerste jaren richt op het maken van badmode en beachwear voor dames. Het merk zet zich in voor het vrouwvriendelijker maken van huidige producten op de markt. Zo zullen badpakken en bikini’s bijvoorbeeld worden voorzien van kleine aanpassingen zodat de producten beter blijven zitten tijdens het zwemmen en geschikt zijn voor verschillende lichaamstypes en gemodelleerd worden door toegankelijke modellen. Op deze manier wil Barbarossa Bay

bijdragen aan natuurlijkere advertising met respect voor alle soorten vrouwen. Ook is het de ambitie van Barbarossa Bay haar producten te maken met inachtneming van mens, dier en milieu. Zo wordt er alleen gebruik gemaakt van duurzame stoffen bij voorkeur met een Oeko-tex- of GOTS-certificaat. Daarnaast vindt de productie van de goederen plaats in Europa.”

Wat was de belangrijkste les van vandaag?

Liselotte: “Vandaag was een super interessante dag, verzorgd door Ploum Advocaten en Mazars. Ik heb een juridische achtergrond en vond het vooral interessant meer te leren over de nieuwe privacywetgeving en hoe ik mijn website daar nog op moet aanpassen (shame!). Verder heb ik even kunnen sparren met mr. Tigu over de uitdagingen die Barbarossa Bay kan tegenkomen op het gebied van intellectueel eigendomsrecht. Zo heeft hij mij meer uitgelegd over het onderscheidend vermogen van een logo, de wijze waarop ik het beste mijn merknaam kan deponeren en de bescherming die een handelsnaam zoals Barbarossa Bay kan genieten.”

Payman: “Vandaag realiseerde ik mij dat de huidige regelgeving best beperkend werkt voor sociaal ondernemers. Maar afgezien daarvan heb ik waardevolle lessen meegekregen die niet alleen de SeedZ’s aanpak beter helpen ontwikkelen, maar mij ook handvatten hebben gegeven voor het begrijpen van het systeem en dat het essentieel het is om dit systeem te begrijpen, indien je een eigen onderneming start. Wat ik leer, breng ik over aan de SeedZ’s aspirant-ondernemers. Zodat ze ook mee kunnen profiteren van de kennis die ik opdoe in het Move2Social programma.”

Wat zou je andere ondernemers aanraden op basis van wat je vandaag geleerd hebt?

Liselotte: “Ik zou andere ondernemers willen aanraden om je domeinnaam (en namen die daarop lijken) te kopen voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel in verband met malafide bedrijven die jouw domeinnaam eerder registreren dan dat jij dat zelf misschien gedaan hebt. En, om altijd te zorgen dat de rechten op producten die je in opdracht laat ontwerpen door de opdrachtnemer overgedragen worden aan jou of jouw bedrijf.”

Payman: “Als sociaal ondernemer merk ik dat we vaak idealistisch bezig zijn. Met een goed verdienmodel kan je veel meer impact creëren en veel meer je idealen realiseren. Het is bovendien erg belangrijk om de behoeftes van je doelgroep goed te kennen zodat je nog nuttiger kan zijn voor je doelgroep.”


Copyright 2018 - KplusV