De deelnemers van Move2Social Rotterdam (2/7)

Van rechts naar links: Petra (Community & VoedselSurplus), Berend (Community & VoedselSurplus), Yoshua (Young Up) en Dwight (Young Up)

Elke week interviewen wij een aantal deelnemers aan Move2Social Rotterdam om hen voor te stellen. Deze week een interview met Berend en Petra van Community & VoedselSurplus (eerder gesubsidieerd door CityLab010) en Dwight en Yoshua van Young Up.

Move2Social Rotterdam is een groeiprogramma voor sociaal ondernemers dat medio september 2018 is gestart. Het programma bestaat uit tien workshops en vijf expertsessies, waarin de sociaal ondernemer zijn/haar businessplan naar een hoger plan tilt. De modules worden ingevuld door Rotterdamse experts op het gebied van de verschillende delen van een businessplan. Denk aan financiering, marketing en communicatie.

Wat doet jouw bedrijf?

Berend en Petra: “Community & Voedselsurplus zorgt ervoor dat voedseloverschotten van bedrijven terecht komen bij lokale sociale instellingen die er maaltijden mee bereiden. Wij bieden bedrijven met voedseloverschotten een veilige en eenvoudige manier om voedsel te doneren en daarmee hun lokale betrokkenheid zichtbaar te maken aan hun medewerkers en in hun buurt. Sociale restaurants en gaarkeukens kunnen hun positieve impact vergoten omdat zij aanzienlijk besparen op de inkoopkosten van voedsel en dus meer mensen kunnen bereiken met dezelfde mensen en middelen. Wij vormen de schakel tussen de bedrijven en de (sociale) organisaties die maaltijden bereiden en initiëren en begeleiden het donatieproces.

Wij doen sinds twee jaar projecten in Rotterdam en Utrecht en we willen graag groeien door: a) in andere steden projecten te starten en b) onze diensten in Rotterdam te verbeteren door een distributieplatform op te zetten dat de verbindende schakel is tussen bedrijven en (sociale) organisaties. We hebben hiervoor met 50|50 Food Rotterdam, de keuken van het Leger des Heils, een gezamenlijk project “Shareaty Rotterdam” ontwikkeld.”

Dwight en Yoshua: “Met Young UP ondersteunen wij jongeren en jongvolwassenen bij het veroveren én behouden van plekje op de arbeidsmarkt. Hiervoor ontwikkelen en lanceren wij programma’s waarin het ervaringsgericht leren centraal staan. Jongeren en jongvolwassenen gaan binnen onze programma’s in de praktijk aan de slag en leren hoe zij kansen kunnen creëren, herkennen én pakken. Op dit moment doen wij dit vooral met “Jouw Opstelling Voor Succes”. Hierin gebruiken wij de creatieve lessen uit de voetbalsport om jongeren te laten ‘scoren’ op de arbeidsmarkt. Met dit programma helpen wij onze deelnemers van een plekje op de bank naar een plekje in de basis.”

Wat was de belangrijkste les van vandaag?

Dwight en Yoshua: “Wij hebben vooral nieuwe inzichten opgedaan op het gebied van ‘purpose based marketing’. Ik vind het bijvoorbeeld interessant om meer te ontdekken over de Golden Circle in relatie tot hoe je meer je verhaal kunt delen vanuit het ‘waarom’ in plaats vanuit het ‘wat’. Ik denk dat wij allemaal wel weten ‘waarom’ wij actief zijn als sociaal ondernemer, maar dit desondanks onvoldoende delen. Het storytelling onderdeel is dan ook een welkome herinnering om dit de komende tijd nog vaker te gaan doen.”

Berend en Petra: “Als sociaal ondernemer is het belangrijk te communiceren wat de waarden zijn van je onderneming. Je streeft immers niet alleen een winstdoelstelling na. Vandaag werd ook benadrukt dat het delen van je persoonlijke drijfveer belangrijk kan zijn voor stakeholders van sociale ondernemers. We zijn met z’n tweeën de drijvende kracht achter Community & Voedselsurplus en vinden het mooi dat wij voedsel dat als overschot waardeloos is, waarde teruggeven en er zelfs extra waarde aan toe kunnen voegen voor sociale organisaties, bedrijven en de buurt.

Onze communicatie is erg gericht op wat wij doen en hoe dat sociale organisaties helpt mensen te helpen. Voeding als vehikel om mensen bij elkaar te brengen, voeding aanbieden aan mensen in armoede en zo zorgen voor een betere/gezondere maaltijd. Voeding verspillen is zonde en bedrijven kunnen overschotten gebruiken om in contact te komen met de buurt en goed te zorgen voor de mensen in de buurt.

Onze persoonlijke drijfveer communiceren wij eigenlijk niet. Sterker nog, onderling hebben wij daar niet veel over gesproken. Maar wij zullen na vandaag onze persoonlijke drijfveer beter duidelijk maken en communiceren omdat deze deel uitmaken van de waarden van onze sociale onderneming.”

Wat zou je andere ondernemers aanraden op basis van wat je vandaag geleerd hebt?

Berend en Petra: “Alhoewel wij beiden ondernemers zijn, heeft een sociale onderneming zijn eigen bijzondere kenmerken die een specifieke aanpak vereisen. Door te bespreken wat je doet met andere ondernemers leer je veel over je eigen onderneming. Omdat andere deelnemers zich soms in dezelfde fase bevinden als wij, lopen zij tegen dezelfde vraagstukken aan en hebben zij soms al een oplossing die ons meteen verder kan helpen.”

Dwight en Yoshua: “Hetgeen dat ik andere ondernemers zou aanraden op basis van vandaag, komt vooral uit de kennismaking met onze coach. Zij zette ons eigenlijk al direct tijdens de kennismaking op scherp door ons er aan te herinneren dat het gaat om focus, focus en nog eens focus. Ik denk dat je dit als ondernemer wel weet, maar dat je in de alledaagse hectiek dit al snel kwijt bent. Ik ben dan ook blij dat wij nu in contact staan met iemand die niet alleen haar kennis met ons wilt delen, maar ons hier vooral ook aan wil (blijven) herinneren.”


Copyright 2018 - KplusV